fredag 21 september 2012

Gula rutor och sockerkaka


God morgon:) Jag har en plan.. I dag blir det bak dag i regnet. Tänkte göra lite gula rutor och sockerkaka. Jag ska göra dom som vanligt men jag blev nyfiken på om man kunde göra dom glutenfria också. DET KAN MAN! Ja det här med gluten fritt är ju inte alltid så uppenbart för mig kanske är det lätt för dom som måste tänka på det varje dag. Men jag har ju min älskade Emil som kommer i bland och då har ju moster lovat att det alltid ska finnas något här till honom:) Man Måste hålla vad man lovar. Men nu har jag lite här hemma som funkar så i dag blir det vanliga gula rutor. Skulle vilja ut i skogen också men efter vad man hör om dom här jävla vildsvinen så vill jag ha någon med mig så det får jag hoppa över i dag. Men finns det några gula juveler än? Någon som har varit ute nyligen? Ja ja ni vet var ni har mig i dag, framför spisen så är det någon som är sugen på lite kaffe och snack så är jag här:)
Kram alla!

Ps här kommer receptet på glutenfria rutor, längst ner står det vilket mjöl m.m det ska vara.


Gula Faran (Glutenfri)
 

Ingredienser

4 ägg
4 dl socker
6 dl (420 g) Semper Fin Mix (Glutenfritt mjöl)
4 tsk bakpulver
100 g laktosfritt smör
2 dl ljummet vatten (ca 37 grader)

Glasyr:

200 g smör
½ dl ljust muscovadoråsocker
1 ½ dl rörsocker
3 msk vaniljsocker
2 äggulor
Ca 2 dl kokos till topping

2 kommentarer:

  1. Om du visste vad det värmer ett mammahjärta just i dag när jag skickade iväg honom till skolan med tårar i ögonen pga oro för en lektion:) Du är guld <3 Får nästan boka in en fika stund nästa gång han kommer till mig:) Kraaam

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag! Varför var han ledsen i dag? Ring mig när du har tid kram moster:)

    SvaraRadera