måndag 25 maj 2009

På löpet den 25/5-2009



SKRIV UT
KOMMENTARER (4)
KOMMENTERA
TIPSA
Textstorlek

Övervakad. Mikael Irefjäll är säker på att tjuvarna hade uppsikt över honom eftersom de hann försvinna innan han gick ut för att röka igen.
Tjuvar tog sig in när Mikael var hemma
”Tanken på att någon varit inne här är obehaglig”
Blekinge i dag 03:00 Uppdaterad i går 22:09
Mikael Irefjäll, 36, var ensam hemma med sin ettåriga dotter när tjuvarna slog till.Mitt på dagen i en lägenhet på Trossö. Medan han satt vid datorn i sovrummet, smög tjuven runt i köket.
LäS MER
Så tänker tjuvarna
Fredag förmiddag vid 10.30-tiden. Sambon Nina Hallén var på jobbet och deras två nioåriga söner i skolan. Ettåriga dottern Elvira låg och sov i sitt rum i bostaden centralt på Trossö. Mikael Irefjäll hade precis varit ute och rökt på balkongen. Han lät cigarettpaketet och mobiltelefonen ligga kvar på balkongbordet. Balkongdörren stod öppen när han gick in och satte sig vid datorn i sovrummet.Mikael Irefjäll hade fönstret ut mot gatan öppen och gatuljud strömmade in. Dessutom hade han svag musik på datorn. Så när han plötsligt hörde ljud från lägenheten reagerade han inte. Han trodde att dottern inte somnat riktigt.Men när han en halvtimme senare gick ut för att röka igen började han ana oråd. Cigarettpaketet och mobiltelefonen var borta. Strax upptäckte han att den bärbara datorn som stått på köksbordet var borta samt en digitalkamera, plånboken och husnycklarna.–Tanken på att någon varit inne här är obehaglig, säger Mikael Irefjäll. Nu låg ettåringen och sov, men vad hade hänt om de andra barnen varit hemma? De hade blivit livrädda. Jag är mest rädd för vad som hänt om man stött på någon här inne. Jag kunde ju ha blivit skadad. Men de måste ju ha vetat att jag var hemma, annars hade de ju gått in i de andra rummen också.Sambon Nina Hallén är påtagligt skakad av händelsen.–Jag tycker att det är så obehagligt. Man blir lite nojig, oroar sig för att tjuvarna ska komma tillbaka. Och så tänker jag på alla foton vi förlorat på vår dotter. Pengarna som stals var våra sparpengar som skulle gå till att betala Säljölägret för pojkarna. Jag vet inte hur vi ska lösa det nu.Mikael Irefjäll och Nina Hallén känner sig inte längre trygga i sitt hem. De hade redan börjat fundera på att flytta eftersom sönerna för ett par månader sedan oberoende av varandra berättade att någon lyst med en ficklampa in i deras rum mitt i natten. Nu känns flyttplanerna än mer aktuella.–Det är många små saker som sammantaget inte är roliga, säger Nina Hallén. När man inte ens kan vara säker hemma mitt i stan där det finns hundratals fönster, så undrar man ju var man kan vara trygg.Mikael Irefjäll har tidigare inte varit så noga med att låsa dörrarna. Men det har ändrats nu.–Det är nog först nu när man själv drabbats som man börjar fundera lite. Efter det här kommer jag inte ens våga ha fönstren öppna. Vi har bommat igen hela sidan mot innergården.Polisen tror att minst två personer har varit inblandad i inbrottet. En person har hållit utkik medan den andra tagit sig in i bostaden via balkongen. Polisens tekniker har säkrat fingeravtryck på den hyllgavel som användes som stege. Mikael Irefjälls bankomatkort hittades samma dag av en kvinna på Dragsö.När man inte ens kan vara säker hemma mitt i stan, så undrar man ju var man kan vara trygg.Nina Hallén

Så här såg det ut i dagens tidning. Ska man skratta eller gråta?? Det är så jävla trist alltihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar