måndag 29 juni 2009

En underbar helg

I fredags kl 08.00 lämnade vi Elvira hos farmor och Magnus. Efter det började vi vår barnlediga helg. Det blev sååå mycket packning som vi fick släpa ner till båten. Det blåste som tusan i fredags men vi gav oss ut ändå. Först styrde vi mot Hasslö för att plocka upp svärfar och hans båt. Vi bogserade dom till Gö vilket som var väldigt långt i blåst. Paul har fått något fel på båten så den skulle dras upp på land där. Vi gjorde oss lite kaffe i hamnen och vinkade hej då till Paul och Jonny. Efter det styrde vi vidare mot Ronneby skärgård för att hitta oss en liten vik att ligga vid. Problemet är ju att båten är 9 meter lång och att vi behöver en brygga att ligga vid. Men där var den vår lilla vik. Vi kunde ankra och lägga till vid kanten för det var djupt där, perfekt!
Vi kastade ut repstegen och klättrade i land för att kolla. Efter det badade vi och klumpiga Nina halkade så klart när jag skulle upp i båten igen. Aj aj mitt ben. Sen satte vi oss och njöt av solen och värmen en liten stund. Jag har ju en gubbe som inte förstår det här med att bara vara han blir ju väldigt rastlös då. Så rätt vad det är säger han: -Du gumman, vi ska inte gå över till Hanö det är ju inte så långt. Vi packade igen och gav oss i väg det var JU INTE SÅ LÅNGT!! sanningen som han inte sa till mig var att det var SKETA LÅNGT!! Det blåste och allt flög om kring i hytten inklusive jag då. Men efter antalet timmar rullande på sjön kom vi in i Hanös hamn. Gud va fint det var. Vi var ganska trötta så vi gick upp i restaurangen och satte oss på ute serveringen mot havet. Dom hade alltså otroligt god mat där och fint. Efter det gick vi en runda och sen gick vi och la oss kl 10.00

Lördag
Vi vaknade kl 10.00 och undrade va vi var. Vi hade sovit i tolv timmar!! Vi gjorde lite kaffe och satte oss på däck och njöt. Stålande väder och blåsten hade lugnat sig. Vi packade vår lilla strand väska för att studera hanö. Vi badade på bönsäcken där vågorna slängde runt oss hur mysigt som helst. Efter det tog vi oss upp på berget till Engelska kyrkogården och sen vidare upp till fyren. Utsikten där i från var enormt vacker. Vi njöt hela dagen av att bara vara. Det gick till och med bra för Micke. Men i och för sig där fanns ju båtar:) På efter middagen beslöt vi oss för att fortsätta vår resa för det började blåsa igen och vi var ju tvungna att ta oss hem till Säljö senast kl 14.00 på söndagen. Vi gick över till Karlshamn och sen gick vi skärgården hem. Skärgården mellan Karlshamn och Ronneby är dö fin. Vi hittade en ö med en kronobrygga på här utanför stan där vi la till för att stanna över natten. Vi tog upp grillen och satte oss på ett berg där vi kunde se över Karlskrona. Vi hörde till och med musiken från fisktorget. Vi åt bak potatis och kött riktigt gott och mysigt.

Söndag
Vaknade vid halv tio och mycket riktigt det hade blåst upp igen, tur att vi körde så långt på lördagen. Vi åkte över till klubben och fixade lite kaffe och sen styrde vi mot Säljö. Där var det inte lätt att hitta en brygga men tillslut kom vi in. Vi var ju ute i riktigt god tid för att vi skulle hinna grilla innan kl två. Det var ju familjedag på Säljö och jag skulle få träffa min lilla Adrian.
Rätt var det va när vi satt vid strand kanten så kom en båt fram till oss. Det var ägaren över Säljö Christer tillsammans med en kille som hette Adam. Deras båt hade gått sönder som dom körde över föräldrarna med. Dom undrade om vi kunde ställa upp. Så då fick vi att göra. över 100 människor som skulle till sina barn. Vi körde 6 rundor dit och 4 hem. Dom hade 2 båtar som hjälpte till när föräldrarna skulle hem. Adrian blev så glad när vi kom. Vi fick se rummet han bodde i och ta all smuts tvätt. Efter det fikade vi och sen gick vi till stranden och badade. Det är hur mysigt som helst där ute. Adrian fick lov att åka med oss när vi körde föräldrar på hem vägen. Sista gången till Säljö brygga lämnade vi av Adrian. FY va hemskt. Där stod han kvar på bryggan och vinkade. Adrian ville faktiskt följa med hem men skulle försöka någon dag till.
Kl 19 var vi hemma vid kajen och då kom Lena och Magnus med Elvira. Efter det kom Fia med Niklas och sen var allt som vanligt igen. Therese och barnen var också inom en runda. Detta va vår helg och bilder kommer senare. Om 14 dagar gör vi det igen men då är det den östra skärgården som gäller..